Bestuursmededeling economisch delict

Maandag, 30 april 2018

Geachte leden,

Vanuit verschillende bronnen hebben wij vernomen dat op onze wateren diverse economische delicten gepleegd worden. Met name het verplaatsen van karpers naar andere wateren schijnt aan de orde van de dag te zijn. Wij als bestuur, en daarmee stem van de Nistelrodese Hengelsport Vereniging zijn hierin heel duidelijk, dit is onacceptabel, en wij hanteren hierin een zero tolerance beleid.

Er zijn diverse redenen om een gevangen vis weer in hetzelfde water terug te zetten. De belangrijkste reden is het vermijden van vissterfte. Zeker onder karpers komen een aantal vervelende virusziekten voor. Zo kunnen voorjaars-viramie of het Koi Herpes Virus desastreus zijn voor een karper bestand. Het probleem is dat je aan de buitenkant van een vis vaak niet kunt zien of een vis ziek is. Bovendien kan een vis zelf geen ziekteverschijnselen vertonen, maar wel andere vissen besmetten die daarna wel ziek worden. Zo kan een compleet karper bestand besmet raken en loopt de sterfte soms op tot 100%. Dit verklaart waarom het uitzetten van (spiegel)karpers aan duidelijke en strenge regels is gebonden. Een andere belangrijke reden om vis niet te verslepen naar ander water is dat vissen die lange tijd in hetzelfde water leven zich daar thuis gaan voelen. Ze kennen de omgeving, weten waar voedsel te vinden is en vinden de paai-, opgroei- schuil- en overwinteringsstekken feilloos. In een nieuw water gelden andere omstandigheden waar de uitgezette vissen zich vaak eerst aan moeten aanpassen; wat soms moeilijk of niet lukt.

Buiten het bovenstaande, wat voor ons al een duidelijke reden is om het niet te doen, spelen er nog andere feiten. Het verplaatsen van karper naar een ander water is een overtreding van het reglement voor de binnenvisserij 1985. Deze zegt als volgt:

Artikel 3 van het "Reglement voor de binnenvisserij 1985" is gebaseerd op artikel 16 van de Visserijwet 1963. Het overtreden van voorschriften die zijn gebaseerd op artikel 16 van de Visserijwet 1963 is strafbaar gesteld in art. 1a van de Wet op de economische delicten (WED) onder 30.

Wij gaan hierin nog een stap verder, en zien het verplaatsen van karper als dierenkwelling ten gevolge van puur egoïstisch eigenbelang. Buiten het feit dat als wij een duidelijke aanwijzing hebben aangifte doen inzake het reglement voor de binnenvisserij, zullen wij ook aangifte doen inzake artikel 2.1 van de Wet met betrekking op dierenmishandeling.

Het mag ook duidelijk zijn dat iemand die zich schuldig maakt aan deze misdrijven per direct en levenslang geroyeerd zal worden vanuit de vereniging en Sportvisserij Nederland zodat deze nooit meer in het bezit van een vispas zal komen, en zich mag verantwoorden bij justitie en de rechter. En daar zetten wij ons volledig voor in.

Namens Bestuur Nistelrodese HSV
Ger van der Loop,